الست اصيلة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الست اصيلة

منتدي للنساء والبنات فقط

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولارشادات

المواضيع الأخيرة
» افتــــــــــراح .. ^^
تعالوا نضحك شويه Emptyمن طرف Roro aly الثلاثاء سبتمبر 09, 2014 1:02 am

» اقتراحات
تعالوا نضحك شويه Emptyمن طرف جنة حمدي الجمعة سبتمبر 05, 2014 3:48 pm

» |♥♥♥♥|من ام ادهم عرض ميتفوتش الحقى قبل نفاذ الكمية |♥♥♥♥|
تعالوا نضحك شويه Emptyمن طرف جنة حمدي الأحد أغسطس 24, 2014 12:58 am

» طلب اشراف
تعالوا نضحك شويه Emptyمن طرف جنة حمدي الأحد أغسطس 24, 2014 12:57 am

» طريقة رفع صورة للمنتدي
تعالوا نضحك شويه Emptyمن طرف ام ادهم العجمى السبت أغسطس 23, 2014 3:32 pm

» مطلوب مشرفات أتوبيس لمدرسه
تعالوا نضحك شويه Emptyمن طرف بسبوسه2000 الخميس أغسطس 07, 2014 7:22 am

» ماذا تفعل الأم عندما تفاجأ بأن أحد أطفالها !!
تعالوا نضحك شويه Emptyمن طرف جنة حمدي الأحد أغسطس 03, 2014 11:25 am

» جدة البغدادية جنوب جدة حد هنا
تعالوا نضحك شويه Emptyمن طرف جنة حمدي الأحد أغسطس 03, 2014 11:24 am

» رابطة المغتربات بالامارات
تعالوا نضحك شويه Emptyمن طرف Batta2007 الجمعة أغسطس 01, 2014 11:31 pm

» هل كان النبى مختلف عن أقرانه وأهل زمانه فى صغره وشبابه
تعالوا نضحك شويه Emptyمن طرف الست اصيلة الجمعة أغسطس 01, 2014 3:57 pm

بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
جنة حمدي - 1604
تعالوا نضحك شويه Emptyتعالوا نضحك شويه Emptyتعالوا نضحك شويه I_vote_lcap 
حبيبى الوحيد - 1271
الست اصيلة - 1206
هــــامــيـــس - 1048
سارة ابراهيم - 551
أم محمد - 440
مرفت ابو عميرة - 413
البليغة أم زيد - 385
livestar8 - 340
ماما يويو ودودو - 288

تعالوا نضحك شويه

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
شمس عبد الحميد المصرى
عضوة متميزة

المزاج المزاج : الحمد لله على كل حال

تعالوا نضحك شويه Empty
مُساهمةموضوع: تعالوا نضحك شويه   تعالوا نضحك شويه Emptyالإثنين أغسطس 27, 2012 4:49 am

المقاله دى قريتها دلوقتى حالا لكن هى من زمان ووقعت من الضحك وقلت اضحكوا معايا يلا اقرؤها وقولولى رايكم ايه
بلال فضل مواطن مصرى بسيط من السكان الأصليين لمصر،كان عائدا من عمله بالمعادىماشيا إلى مقر إقامته ببولاق أبو العلا،توفيرا لنصف جنيه ثمن الأتوبيس، وحينمر من أمام التليفزيون لفحه هواء التكييف،فوقف قليلا، حتى يجفف عرقه، وكان يفتحفمه للهواء البارد حتى يروى عطشه.

خرج أحد معدى البرامج فاصطاده،وقالله: «اتفضل جوه»،فتفضل جوه وهو غير مصدق أن يدخل التليفزيون الذى لا يراه إلافى التليفزيون.
دخل الاستوديو، وانهار تماما حين لمح ساقى المذيعة من الجيبةالقصيرة،ركبوا له الميكرفون، وأجلسوه على الكرسى أمام المذيعة.
ثم بدأالبرنامج.

المذيعة أمام الكاميرا: من آلاف الاتصالات اللى جت للبرنامج،اخترنا المواطن بلال فضل عشان يشترك معانا.
قاطعها، قائلا: ممكن أعفرسيجارة؟المذيعة من غير الكاميرا: ستوب، ممنوع التدخين يا أخ بلال، إنت هنا فىاستوديو، لو سمحت إحنا هنبدأ، وإنت هتطلع فى التليفزيون، لازم تطلع بشكل كويس،وكمان شيل عينك من على رجلى وإحنا بنسجل، بلاش فضايح، لما نخلص إبقى بص براحتك.

المذيعة أمام الكاميرا: زى ما انتوا عارفين فكرة برنامجنا قايمة على إننابنسأل أحد المواطنين فى المعلومات العامة، وبنختلف عن كل البرامج فى إن الضيف، سواءجاوب صح أو غلط بيكسب جايزتنا، والمرة دى الجايزة عبارة عن موسوعة: ما تقلش إيهإدتنا مصر، اللى بتلخص إنجازات الحزب الوطنى فى مصر، فى طباعة فاخرة، وغلاف سميك،وهى مكونة من 75 مجلدا، والبرنامج بيوصلها للفايز لحد البيت.

جاهز يا أخبلال، ممكن تعرف المشاهدين بنفسك؟محسوبك بلال محمد فضل، ده الاسم اللى فى «البوتاءه»، بس فى «المنتئة» بيقولوا لى يا أشرف،عشان كان ليا أخ اسمه أشرفبيلعب فى الشارع وهو عيل زبلة كده، ولا مؤاخذة،مسكت فيه الكهربا بتاعة عمودالنور مات طوّالى،ومن ساعتها بقى الناس بيقولوا لى يا أشرف،عشان أمى ماتعرفش إنه مات، ومش عايزين نزعلها عشان عيانة.

بتشتغل إيه يا بلال؟ اتكلمبصراحة.
بصراحة أنا باشتغل فى مصنع لبن، فى ستة أكتوبر، عارفاها سيادتك، اللى هىزى العاشر من رمضان بس ورا الجيزة، وديكهه ورا المطار.

بتشتغل إيه فى مصنعالألبان وياريت تتكلم بصراحة؟طالما قلتى نتكلم بصراحة، هاقول لسعادتك، لمابيكون فى لبن شاكين إنه باظ، بيديهونى أشربه عشان يتأكدوا ينزلوه السوق ولا لأ، هىشغلانة تموع النفس، بس مكسبها حلو، باخد 280 جنيه.

بس؟ماتنسيش إن اللبناللى باشربه ببلاش، دى فى ناس فى الحتة بتاعتنا بتحلم بالشغلانة دى.

معقولةبتعيش بـ280 جنيه بس فى الشهر؟إنتى مش شايفانى باتنفس قدامك أهوه أبقى عايشولا مش عايش، وبعدين طالما قلتى بصراحة، أنا باشتغل بالليل فى قهوة جنبالبيت..

بتشتغل إيه فى القهوة؟صاحبها بيبعتنى طريق السويس أجيب لهمخدرات عشان ينزلها فى الشيَش.

المذيعة من غير الكاميرا: إنت بتقول إيه ياأخ انت، ستوب، إيه الكلام ده، وقلت لك 100 مرة ما تبصش على رجلى، إنت بتهزر فىالكلام ده طبعا؟هههه، طبعا ياست هانم، هو أنا غبى عشان أعترف، ده الراجل فاتحبيتى.

المذيعة أمام الكاميرا: بتشتغل إيه فى القهوة؟باعرق فى الشاى عشانيبقى شاى بلبن، ما أنا بابقى شارب لبن طول النهار، إيه رأيك فى الإجابة دى؟ صايعةمش كده؟إنت متجوز يا أشرف، قصدى يا بلال؟هو أنا كنت عايز أتجوز، بسأمى قالت لى مايصحش لازم أخوك أشرف يتجوز الأول، فجوزتنى على أساس إنى أشرف، وأناوافقت عشان ما أزعلهاش، مش أنا قلت لك إنها عيانة؟قلت لى، ألف سلامة عليها،عندك أولاد؟.
لحد مانزلت النهارده من البيت كان عندى أربع عيال خلفتهم لأشرفالله يرحمه، بس ما أعرفش هالاقيهم لما أروح ولا لأ، عشان العيال عندنا فى «المنتئة» مابتعيشّى كتير.

(مندهشة) غريبة قوى، يعنى إنت عايش مع مامتك ومرات أخوكاللى هى مراتك وعياله اللى هم عيالك؟
(يقاطعها) ده غير أبويا اللى مشلول من عشرسنينعشان الماكنة كلت رجليه فى المصنع اللى كان شغال فيه ومارضيوش يدوا لهتعويض،لإن المفروض إننا صعايدة وعيب نقبل العوض،ده غير أم مراتأشرف،وأبو مرات أشرف بس هو تايه بقى له فترةومارضيناش ندور عليه عشانأكلته جامدة وبيعمل حاجات وحشة بعد الأكل.

فهمت فهمت، بس اللى مش فاهماهإزاى بتقدر تصرف الـ280 جنيه على الأسرة دى كلها طول الشهر؟يعنى إيه أسرة؟العيلة بتاعتك، بتصرف إزاى عليهم كلهم 280 جنيه فى الشهر؟يعنى إيه شهر؟
(تبدو ملامح الغضب على وجه المذيعة). إيه قفشتى ليه يا آنسة؟ باهزر معاكى، «ماتتعسبيش»، والله أهو ربنا ساترها معانا، أصلنا مابندفعش إيجار عشان صاحب البيت مات،جت له أنفلونزا بتاعة الفراخ، عشان كانت أمى مربية فراخ فى السطوح، بس الفراخ لسهعايشة.

الحمد لله، طب تنصح الشباب اللى فى سنك بإيه؟لو ليك أخ اسمهأشرف ومات قول لأمك، حتى لو كانت عيانة وزعلت، وإن كان على أمك اطمن، مش هتموت إلالما يخلص أجلها.

المذيعة أمام الكاميرا: دلوقتى بعد ما اتعرفنا على أشرف،قصدى بلال، قصدى أشرف وبلال، هندخل على فقرة أسئلة المعلومات العامة.

هلتعرف ماركة القبقاب الذى استخدمته شجرة الدر لقتل زوجها؟أنا الشجرة الوحيدةاللى أعرفها ولا مؤاخذة،هى شجرة البانجو، شجرة الدر دى عمرى ماسمعت عنها،بسلو كانت قتلت جوزها فعلا بالقبقاب تبقى ست واطية وتستاهل الحرق،لإن دى موتة «عينيفة»، مافيش أحسن من إن الست تقتل جوزها بسم الفيران عشان يموت علىفرشته.

ما هى عجائب الدنيا السبع؟هه؟، أيوه أنا عارفه السبع اللى هوبتاع «جونينة الحيوانات».

ياحضرة المواطن، أنا قصدى الدنيا؟أيوه فاهمك،الدنيا اللى إحنا عايشين فيها دى.

أيوه، الدنيا دى بقى فيها سبع عجايب، إيههم؟والله ياآنسة، جايز الدنيا بتاعتكو فيها سبع عجايب بس،أنا الدنيا اللىأنا عايش فيها كلها عجايب،المطرح اللى أنا قاعد فيه عجيبة مثلا، طالع له «كرارإزالة» من ييجى عشرين سنة،ولسه واقف على حيله، الميه اللى بنشربها برضه عجيبةفى مخلوقات ساكنه فيها،سبحان الله، العيش اللى بناكله عجيبة من عجايبالدنيا،لو لقيتيه فى الفرن من غير ما تتخانقى وتقلى أدبك وتتغابى علىالبشرية،وجيتى تفرديه على الكنبة ولا مؤاخذة زى أى عيش فى الدنيا، تلاقيهإزرقّ،لازم تاكليه أول ماتجيبيه من غير فرد على الكنبة، حتى لو ماكانش الغداخلص،ماحدش ضامن اللى ممكن يحصل، مرات أشرف دى ذات نفسيها من عجايبالدنيا،لو شفتيها من ورا لا مؤاخذة كإنك شفتيها من قدام أو من الجناب، زىمابقول لحضرتك،استخدامها عملى زى ما بيقولوا، أمها برضك عجيبة، لما بتستحمىريحتها بتبقى أوحش من قبل الحموم،الموضوع ده كان عامل مشاكل جامدة عشان هىقاعدة معانا فى المطرح،وأنا خفت العيال يلقطوا الريحة وحد يقولهم يامعفنينفيتعقدوا زيى ومستقبلهم يبوظ، رحنا حللنا لها،طلع عندها البتاع اللى ماشى فىالبلد اليومين دول، اللى اسمه التيفول.

قصدك التيفود؟طالما مرض مشهيفرق الاسم، أكمل لك بقى العجايب بتاعة الدنيا بتاعتي.

لا بلاش، أنا آسفةأنا كنت أقصد عجايب الدنيا السبعة بتاعتنا، زى الأهرامات وحدائق بابل وبرج بيزاالمايل.

أموت وآكلها البيزا دى، أنا كنت فاكرها فى الأول كلمة قبيحة، اللىهى لا مؤاخذة بتتقال على الـ...، ولا بلاش أفسر، طول اليوم أسمع الناس تقول جبتبيزا، عايز بيزا، تاخد بيزا، طلعت فى الآخر فطير.

خلاص، خلاص، السؤالالتانى، ما الفرق بين سور الصين العظيم وسور مجرى العيون؟سور مجرى العيون فىتحتيه لجنة بيقف عليها أمين شرطة مايعرفش أمه، لو عديت عليه بالليل من غير بطاقة،فيها خمساية على الأقل عشان تعرف تروح. بس ما أعرفش إذا كان فى لجنة تحت سور الصينولا لأ.

كم تبلغ نسبة أطفال الشوارع الذين يشدون الكُلّة مقارنة بالذين لايشدونها؟وهو فى حد لاقى الكُلّة دلوقتى يا آنسة،فين أيام ما الكلة دى كانتبرخص التراب،دلوقتى من ساعة المدن اللى بيبنوها للجماعة الأغنياء فى «السحرا»،والحديد غلى والأسمنت غلى والكلة غليت، ده حتى اللى بيبيعوا الكلةدلوقتى بيغشوها،عشان كده عيال الشوارع بقت بلطجية وقتالين قتله، مش عشان الكلةزى ما الناس فاهمة،عشان الكلة بقت مغشوشة، ماعادش فى ضمير ياست هانم،مع إنالكلة دى ممكن تحل مشاكل البلد كلها.

خلاص خلاص، السؤال اللى بعده، لماذاسمى مينا بموحد القطرين؟هو بصراحة ربنا الجماعة المسيحيين دول شاطرين ولو حطوافى دماغهم أى حاجة يعملوها.

مسيحيين مين، مينا موحد القطرين؟أيوه ميناساويرس، عارفه،أصل أنا عندى صاحبى اسمه مينا واد كفاءة،كان شقيقى وأكتر منشقيقى، بس ربنا تاب عليه وسافر حتة اسمها أسترانيا،وبقى من أقباطالمهجر،بس وعدنى هيبعت لى عشان أبقى من مسلمين المهجر، كده،وربنا يكرمنا زىما كرمك يا مينا.

أنا مش مصدقة إنك مش عارف الملك مينا الفرعونىالعظيم؟آه، فرعونى؟ مش تقولى كده يا آنسة، أصل أنا بصراحة الجماعة الفراعنة دولما باقبلهمش، كنت باحبهم وكده يعنى، بس الشيخ اللى فى الزاوية قال إن التماثيلبتاعتهم دى هى اللى فاقرة البلد دى عشان كفر والعياذ بالله، بس الظاهر إن الجدعمينا ده راجل كويس، مش بتقولى موحد، يعنى أسلم والحمد لله، ربنا يبارك له.

فى أى عصر من العصور ظهرت أغنية: لا هيدينى ولا يرقينى ولا فيه مصلحة بينهوبينى؟أيوه أنا عارفها الغنوة دى مش دى بتاعة، كنا فى زنقة وعوزة وخنقة وديونناتكتيفة وشنقة،رسم الخطة محطة محطة، خد نصها والباقى وراه، بس الصراحة أنا ماأعرفش طلعت فى أى عصر،عشان أنا العصر باقيل شوية عشان أنزل أشتغل فى القهوةبالليل.

لماذا يطلق على مترو الأنفاق اسم الهرم الرابع؟والله أنا باسمععن موضوع المترو ده بس عمرى ماركبته عشان باسمع إن التذكرة بتاعته بجنيه،وأناأمى حلفت عليا لو ركبت مواصلة بأكتر من نص جنيه هتدعى عليا ساعة السحورإن ربنايفقرنى ويغور النعمة من وشى، بس يعنى يمكن سموه الهرم الرابع عشان فيه سلالم كتيرزى الهرم.

من صاحب كتاب الموتى؟ ولماذا أسماه بهذا الاسم؟أيوه عارفه عمبسيونى اللى ماسك مكتب الصحة عشان هو اللى مطلع شهادة الوفاة بتاعت أشرف وقيده فىالكتاب بتاع الموتى، هو بيسميه دفتر، بس زى بعضه، أنا ماشى بشهادة الوفاة فىالبطاقة عشان لو أشرف طلع عليه نصيبة ما ألبسهاش أنا..

D.N.Aماهو ال ؟ وماهو تحليله؟ وفيم يستخدم؟الدى إن إى ده ولا مؤاخذة بيعملوه للناس اللى عندهادناوة، اللى هى لا مؤاخذة بتاخد البنات«الفيرجل» اللى هم يعنى بنات بنوت، وياخدوهمالأتوبيس المكيف يزنقوهم فى الكنبة اللى ورا أو يطلعوا بيهم «المقطّل» ويغنوا لهمأغانى قبيحة، زى بتاعة أكبر حاجة باحبها فيكى هى دى، وبعدين يخلوا البت تفرط فىشرفها، وبعد كده يخلعوا منها، والبت تحبل ومايبقاش عندها فلوس تنزل العيل والعياذبالله، فتنطرّ تسيح لروحها وتحلل البتاعة اللى قلتى عليه ده، عشان الشاب الدنى اللىخلى بيها يصلح غلطته ويكتب عليها وابنها تطلع له شهادة ميلاد عشان يتطعم زى ما الستسوزان مبارك الله يبارك لها بتقول.

ما هو ارتفاع برج القاهرة؟مش عارفبس لو قلنا إن الداكتور أحمد نزيف يقطع بتاع مترين،فالبرج ممكن يبقى طوله زىتمانين أحمد نزيف بالصلاة ع النبى.

كم عدد أحجار الهرم الأكبر؟معلهشأنا عمرى مارحته، باتفرج عليه فى الغنوة بتاعة الست وردة والحاج محمودياسين،عارفه الغنوة دى، اللى الست وردة بتغنى ويطلع الحاج محمود يقول لها كلامبالنحوى،بس عهد مين ده، لو خدتينى أنا والولية والعيال وظبطتونا، يعنى غداومشاريب،وركبتونا التوك توك اللى هو بتاع السياحة ده اللى بيوقفوه تحتالهرم،علىّ الطلاق ما أروحهم إلا لما يعدوه لسيادتك حجر حجر. طالما الموضوع دهفارق معاكى يعنى.

أذكر أسماء أصابع الإنسان؟الصباع اللى بتعمل بيهأوكيه بعد مابتكسب جنيه دهب فى البرنامج بتاع طارق باشا علام،والصباع اللىبتلعب بيه فى مناخيرك لما المواصلات بتبقى واقفة،والصباع الطويل ده بس مش هينفعأقول اسمه دلوقتى،والصباع اللى بنلقح فيه الدبلة،والصباع الصغير اللى بتنضفبيه ودانك.

المذيعة من غير الكاميرا: إيه القرف ده؟ (تخبط على صدرها بيديهامتغاظة) شيل لى كل ده فى المونتاج ياعزت؟هو عزت هيشيل إيه بالضبط؟ مش حرام؟،ده إنتى كده زى القمر.
إنت بتتكلم عن إيه؟أصل أنا أسمع إن الستاتالأغنياء اللى زى سعادتك يعنى، ربنا يزيدك، بيشيلوا حاجات وكده يعنى، فباقول إنتىكده تمام، ده إنتى لو دخلتى عندنا المنطقة مش هتطلعى منها، بس إنتى هتدخليها إزاى،إذا كانت المية مادخلتهاش هتدخليها إنتى؟السؤال اللى بعده، ما هو الفرق بينمحور أكتوبر ومحور الشر؟محور الشر ممكن تلاقيه رايق، إنما محور أكتوبر لا يمكنتلاقيه رايق أبدا.

برافو عليك، إنت طلعت عارف محور الشر؟أمال، مش قصدكالدائرى؟ أصل بتوع الميكروباصات بيطلعوا منه لما بيبقى فى كمين ع المحور.

وهم إزاى بيعرفوا إن فى كمين، وهو كمين؟ما هو الكمين عندنا لازم يفضلفى المكان بتاعه على طول،عشان فيه رزق للناس اللى واقفة عليه.
أنا مش فاهمهحاجة، المهم قول لى، لو لم تكن مصريا لوددت أن تكون إيه بالظبط؟بصراحة طول عمرىنفسى آخد شقة فى العمرانية الغربية، قريبة من كل حتة،وممكن تروحيها مشى منميدان الجيزة، وبيقولوا إن المجارى دخلتها، بس مش متأكد خرجت منها ولا لسهفيها.

أنا أقصد ممكن تسيب مصر وتروح بلد تانية؟ليه يعنى، وهىّ مصرأذتنى فى حاجة، أنا الحمد لله ماشفتش منها حاجة لا وحشة ولا حلوة.

طب تقدرتقول لى فى جملة واحدة مصر بتمثلك إيه؟مصر معزتها من معزّة أشرف الله يرحمه.
جنة حمدي
صاحبة المنتدي
صاحبة المنتدي
جنة حمدي

تعالوا نضحك شويه 13 وسام النشاط والتميز
تعالوا نضحك شويه 5 وسام الاشراف المتميز

تعالوا نضحك شويه Empty
مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نضحك شويه   تعالوا نضحك شويه Emptyالإثنين أغسطس 27, 2012 5:32 pm

هههههههههههههههههههههه
بنت الاكـــابر
عضوة متميزة
بنت الاكـــابر

المزاج المزاج : سعيدة دائما بفضل الله

تعالوا نضحك شويه Empty
مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نضحك شويه   تعالوا نضحك شويه Emptyالإثنين أغسطس 27, 2012 5:51 pm

هههههههههههههههههه
????
زائر

تعالوا نضحك شويه Empty
مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نضحك شويه   تعالوا نضحك شويه Emptyالثلاثاء أغسطس 28, 2012 10:09 pm

ههههههههههههههههههههه
تووووحفه
شمس عبد الحميد المصرى
عضوة متميزة

المزاج المزاج : الحمد لله على كل حال

تعالوا نضحك شويه Empty
مُساهمةموضوع: رد: تعالوا نضحك شويه   تعالوا نضحك شويه Emptyالأحد سبتمبر 02, 2012 3:19 am

شكرااااااااااااااااا

تعالوا نضحك شويه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تعالوا ندردش مع بعض شويه
» *** تعالوا تعالوا عايزة اقولكم كلمة سررر ***
» شويه نكت وطرائف
» شويه حاجات صغيره عشان تخسي
» شويه نصائح لاحلي اصيلات يالا بينا نشوفهم سوا ؟؟؟